یکشنبه 10 اردیبهشت 1396 روز پاسدار گرامی باد

اسوه پاسداران

سوم شعبان به نام روز پاسدار برگزیده شده است. روز تحقق پاسداری از اسلام، حقیقت و مکتب الهی، روز تولد بزرگ پاسداری که با خون خود و فرزندان و یارانش، اسلام و مکتب را زنده کرد؛ مکتبی که نزدیک بود با کجروی های تفاله جاهلیت و برنامه های حساب شده همراه با شعارهای کفرآمیز، کم رنگ شود. البته اراده خدای بزرگ بر آن بوده و هست که اسلام رهایی بخش و قرآن هدایتگر را جاوید نگه دارد. در این دوران سیاه بود که امام حسین علیه السلام ، آن عصاره نبوت و یادگار ولایت، جان خود و عزیزانش را فدای عقیده خویش نمود تا در امتداد تاریخ، خون پاک او بجوشد و دین خدا را آبیاری کند. سلام و صلوات خداوند بر روان پاک آن حضرت و خاندان و یاران باوفایش که ما را از ظلمت جاهلیت به نور اسلام هدایت فرمود.

پاسداری، وظیفه ای همگانی

جوانان مبارز، متعهد و انقلابی کشورمان پس از سقوط رژیم پهلوی، می بایست برای حفظ و تداوم این نهضت الهی، انسجام می یافتند تا از انقلاب و دستآوردهای آن در برابر دشمنان پاسداری کنند. بنابراین از همان ابتدای پیروزی انقلاب، هسته ها و گروه های امنیتی ـ نظامی حافظ انقلاب تشکیل شد. جوانان انقلابی ما با همین تشکیلات و با عنایت به این کلام حضرت امام رحمه الله که فرمودند: «همه ما و همه ملت باید پاسدار باشد»، به طور خودجوش، از این نظام نوپا پاسداری کردند.

آرمان پاسدار

پاسدار آرمان بزرگ و مقدسی دارد. این آرمان، حفظ و نگهبانی از نظام و حکومتی است که بر اساس اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله برپا شده و مدعی تحقق آن در جهان امروزی است و البته دامنه این آرمان، تا حکومت عدل جهانی امام عصر(عج) نیز گسترده شده است. ایثار و فداکاری برای حفظ نظام مقدس جمهوری اسلام و دستآوردها و اصول آن، آرمانی است که پاسدار با درس آموزی از حماسه حسینی، آن را خواسته اصلی خود قرار داده است. از این نگاه، پاسدار، حسینی و عاشورایی است و همواره آماده حفظ این نظام و حکومت اسلامی و فداکاری و جانفشانی در راه آن است.

حامی ولایت

به یقین از آنجا که هدف پاسدار، حفظ انقلاب و دستآوردهای آن است و از سوی دیگر با عنایت به فرمایش بلند بنیان گذار جمهوری اسلامی که فرمودند: «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا آسیبی به مملکت شما نرسد»، از ویژگی های برجسته پاسدار واقعی، اعتقاد و التزام قلبی و عملی به ولایت مطلقه فقیه است. پاسدار، مطیع محض ولی امر انقلاب اسلامی و امام و رهبر خویش است.

الگوی راستین

بزرگ پاسدار انقلاب، حضرت امام خمینی رحمه الله در معرفی پاسدار نمونه و الگوی راستین به جهانیان فرمودند: «همواره باید به خاطر داشته باشیم که می بایست در صحنه نبرد با تمایلات نفسانی که همان جهاد اکبر است پیروز باشیم تا نمونه و الگوی راستین پاسدار انقلاب اسلامی را به جهانیان معرفی کنیم».

رمز موفقیت

حضرت امام خمینی رحمه الله در بیان رسالت پاسداران و برای حفظ سلامت روحی این عزیزان جان بر کف فرمودند: «شما پاسداران انقلاب اسلامی!... به هوش باشید که چشم جهانی به سوی شماست و مراقب اعمال شماست. شما در این رسالت مهم و بس خطیر موفق نخواهید شد، مگر آنکه به فرموده رسول اکرم صلی الله علیه و آله در جهاد با نفس خویش پیروز شده باشید».

رسالت پاسدار

مقام معظم رهبری که مقتدای پاسداران بوده و هست، در دیدار با فرماندهان و مسئولان سپاه، رسالت کنونی پاسداران را بیان داشته و فرمودند: «در جوانان مؤمن و انقلابی دو چیز باید بیش از همه مورد توجه قرار گیرد: معرفت به زمان و شناخت صحیح حوادث،... و عمل صحیح؛ یعنی شیوه ها، رفتارها، خط مشی ها و عملکردها درست بوده و اشکالاتش تصحیح شود. پس وقتی که این دو چیز... حاصل شد، سه چیز حاصل شده است؛ یعنی آن دو، به اضافه ایمان و عزمی که در شما هست؛ این می شود یک چیز کامل و خوب».

دژ نفوذناپذیر

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با آرمان و هدفی مقدس، به اضافه نیروی انسانی مخلص،آگاه، فداکار، معتقد و متعهد به مبانی اسلام و مکتب ولایت و نیز بهره گیری از سال ها تجربه، تخصص و دانش و بینش، امروزه به صورت مجموعه ای است که انقلاب و نظام ما را چون دژی نفوذناپذیر در برگرفته و از هر خطر و توطئه ای مصونیت می بخشد. این مجموعه اکنون با برخورداری از سه بعد بسیار قوی،یعنی ابعاد معنوی، نظامی و علمی خود، تحقق بخش امر خدای متعال در قرآن است که فرمود: «هر چه می توانید خود را برای مقابله با دشمن آماده نموده و تجهیز شوید تا بدین وسیله دشمنان خدا و خود را بترسانید».

روحیه جهاد و مقاومت

فرماندهی معظم کل قوا، برخورداری جوانان از روحیه جهادگری را سبب اصلی پاسداری از ارزش ها و خوبی ها بیان نموده و می فرماید: «اگر روحیه جهاد و مقاومت در مقابل دشمنی های دشمن باشد، این جوان هر جا باشد، در پادگان، در دانشگاه، در حوزه های علمیه، در بازار، در کارخانه، در محیط های گوناگون، مجاهد فی سبیل اللّه است؛ پاسدار ارزش هاست، پاسدار دین است».

پاسدار، خار چشم دشمنان

با پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی، دشمنان انقلاب، تاب تحمل این تحول عظیم را نداشتند. بنابراین از همان ابتدای پیروزی نهضت، دشمنی های آنها ظهور و بروز پیدا کرد و طبیعی می نمود که ابتدا به سراغ نیروهای طرفدار انقلاب بروند و در این بین، پاسداران انقلاب اسلامی در نوک پیکان این حمله ظالمانه قرار گرفتند؛ چنان که رهبر معظم انقلاب، بدین نکته، اشاره داشته، می فرماید: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای دفاع از انقلاب، تمامیت انقلاب و هدف های انقلاب و در مقابله با دشمنان انقلاب به وجود آمده است. انقلاب هر چه دشمن دارد و دشمنی دارند، آنها به طور طبیعی در مقابل سپاه پاسداران صف بسته اند و حضور دارند؛ چون [سپاه] پاسدار انقلاب است».

پاسدار، حافظ ملت و زینت رهبر

پاسداران با اقتدا به سید الشهداء، بزرگ پاسدار اسلام و قرآن، نمونه و مثالی گویا و عینی برای کلام نورانی امیر بیان حضرت علی علیه السلام هستند که در نامه پنجاه و سوم نهج البلاغه، خطاب به سردار شجاع خویش، مالک اشترنخعی می نویسد: «لشکریان، به فرمان خدا دژ مردم، زینت زمامداران و عزت دین در راه های امنیت هستند. حفظ ملت فقط در سایه لشکریان است».

 
امتیاز دهی